Wat
ons
opvalt…

Met
behulp van
Field Insights
kan een gemeente
beter sturen op
gedragsverandering.

Field Marketing versterkt door data

17/03/2022

Al jarenlang zijn wij bij Opvallers gespecialiseerd om verschillende merken in de spotlights te zetten. Daarbij focussen we ons op het live contactmoment met de juiste doelgroep door op de juiste locaties zichtbaar te zijn. Middels verschillende projecten zoals samplingcampagnes, instore demonstraties en activaties op festivals en events, laten we de (potentiële) consument op interactieve wijze kennis maken met het product én zorgen we dat deze top of mind is en blijft. Door het daadwerkelijke contactmoment en de reacties vanuit het veld onder de loep te nemen, zijn we in staat onze opdrachtgevers van relevante inzichten te voorzien en daarmee een waardevolle bijdrage te leveren aan strategische doelstellingen en passende vervolgstappen.

Sinds 2021 doen we dit middels een op maat ontwikkelde Data Warehouse. Hierin verzamelen we niet alleen de live inzichten die onze teams ophalen in het “veld”, maar linken we deze inzichten met relevante (op feiten gebaseerde) data zoals weersomstandigheden, bezoekersaantallen, relevante economische ontwikkelingen en aankoopcijfers. Deze inzichten gebundeld geven ons de mogelijkheid om een nóg transparanter beeld te schetsen van het consumentengedrag per product. Daarmee zijn we niet alleen betrokken bij de operationele uitvoering, maar kruipen we ook op de stoel van strategisch partner. Alles om jouw merk te versterken en waar nodig sales te boosten.

GEMEENTE EINDHOVEN

Niet alleen voor merken en producten is data relevant, ook voor gemeentes en maatschappelijke instanties kunnen we middels data gedreven fieldmarketing relevante informatie ophalen. Zo hebben we voor gemeente Eindhoven gedurende de jaren al diverse schooncampagnes (gericht op bewustwording en gedragsverandering rondom zwerfafval) tot uitvoering gebracht. Middels de nieuwe data-tools, die we linken aan korte vragenlijsten kunnen we naast activeren ook direct inzichten geven over hoe bewust inwoners bezig zijn met topics rondom zwerfafval, inrichting van openbare ruimte en de mate waarin inwoners zich verantwoordelijk voelen voor het schoon houden en maken van hun omgeving. Zo weten we waar en richting wie er nog extra aandacht besteed kan worden om dit per gemeente op nóg grotere schaal te verbeteren. Uiteraard met behulp van onze enthousiaste promotors. Zo motiveren we mensen op een luchtige wijze hun eigen handen uit de mouwen te steken en dragen we dankzij de juiste data bij aan een nóg schonere wereld.

“Met de inzet van nieuwe technieken kunnen we zaken in de stad aanpakken, zoals zwerfafval in parken.” – Gemeente Eindhoven

Inzichtelijke campagne

Door de invoer van ons derde label Field Insights weten we gemeente Eindhoven nog beter te voorzien van waardevolle inzichten. Zo kunnen we per gebied erg gedetailleerd zien waar eventuele ontwikkelpunten liggen waarop gehandeld kan worden. Wanneer men vindt dat er in regio x te weinig afvalbakken staan, dan kan de gemeente hier op inspelen door meer afvalbakken te plaatsen. Of wanneer de doelgroep aan geeft graag mee te willen werken aan een nieuw initiatief. Ook dan kan de gemeente snel schakelen en daarop actie ondernemen wat leid in de juiste gedragsverandering. Want een schone begint bij jezelf!

Door op een data-gedreven manier te kijken naar gebruik, inrichting en beheer van de openbare ruimte, komen niet alleen nieuwe inzichten boven tafel, maar kunnen we deze ook benutten om zwerfafval op een plek terug te dringen, en (in de toekomst) misschien zelfs te voorkomen. Zo dragen deze technieken en toepassingen bij aan de ambities en opgaven van de stad.” – Gemeente Eindhoven

Wat ons opvalt:

  • Een schone omgeving draagt bij aan de leefbaarheid van de stad
  • In 2021 is het promoteam 34 actiedagen op pad geweest met de nadruk op Het Stadswandelpark en het stedelijk gebied
  • In totaal zijn er 189 respondenten aangesproken welke tot zeer waardevolle inzichten voor de gemeente hebben geleid
  • Op 19 maart 2022 start een nieuwe schoonactivatie voor de gemeente Eindhoven! En dat op Landelijke Opschoondag! Steek jij samen met ons de handen uit de mouwen?

Benieuwd hoe we jouw organisatie of product kunnen versterken middels data? Kom eens een kop koffie drinken! Dan informeren we je graag vrijblijvend over de mogelijkheden. Neem contact op met Renee van der Westen voor alle mogelijkheden – 06-28634298 – renee@opvallers.nl

Ben je na het lezen van deze campagne nieuwsgierig geworden naar andere campagnes die wij als fieldmarketingbureau realiseren? Of wil je meer te weten komen over de schoonactivatie van 2021 waarin gedragsverandering centraal staat? Neem dan hier een kijkje en laat je inspireren door de te gekke video!