Wat
ons
opvalt…

Een
schone
stad
begint
bij jezelf.

Gemeente Eindhoven

De gemeente Eindhoven is gestart met schoonactivaties in parken, winkelstraten en recreatiegebieden. Op een positieve en communicatieve manier wordt er besef- en bewustwording ontwikkelt betreft het schoon houden en maken van verschillende buitenruimtes. Ook het meegeven waarom een schone omgeving zo belangrijk is, speelt een grote rol. Opvallers heeft daarom speciaal voor de gemeente een zwerfafval campagne opgezet. Middels de slogan: ‘Helden houden de stad schoon’ wordt er aandacht gevraagd voor rondzwervend afval in de gemeente Eindhoven. Met elkaar zorgen we voor een fijnere buurt en creëren we bewustzijn waar we allemaal een steentje aan bij kunnen dragen. Wil jij weten hoe Opvallers de campagne van begin tot eind heeft gerealiseerd? Lees dan snel verder!

Opvallers heeft een sterk team aan promotors samengesteld om het onderwerp zwerfafval op een leuke manier aandacht te geven in Eindhoven. Dit hebben de promotors gedaan door een luchtig gesprek met bezoekers aan te gaan, maar wel met een doel: zorgen dat mensen hun afval na hun bezoek weggooien of meenemen. Daarnaast hebben de promotors mensen gestimuleerd om via een QR-code een vragenlijst voor de gemeente in te vullen over afval, de beleving van afval en het verantwoordelijkheidsgevoel om afval te voorkomen.

De antwoorden uit de vragenlijst – die middels de QR-code in te lezen zijn – worden gebruikt om tot (nieuwe) inzichten en verbanden te komen. Bijvoorbeeld hoe inrichting, beheer & onderhoud en participatie op een plek bij kan dragen aan een openbare ruimte die niet alleen schoon, maar ook mooi, prettig en gezond is. Na 17 actiedagen is er een tussenevaluatie gemaakt. Uit de tussenevaluatie bleek dat het tussen 13:00 uur en 15:00 uur het drukste is in de stad en in het park. Dit is dus een mooi moment om voor de zwerfafval campagne de straat op te gaan. Daarnaast lieten bezoekers weten dat een nette prullenbak stimuleert om hun afval weg te gooien. Ook bleek uit de enquête dat meer dan de helft van de mensen zich verantwoordelijk voelt voor het schoonhouden van buitenruimtes zoals parken of de binnenstad.

Wat ons opvalt…

  • 82% van de mensen vindt het vervelend als er zwerfafval in de buitenruimte ligt
  • 91% van de mensen vindt de buitenruimte schoon of is hier neutraal over
  • Een nette prullenbak activeert mensen om afval weg te gooien
  • De promotors van de zwerfafval campagne kregen positieve reacties: “Wat zien jullie er tof uit!”

De zwerfafval campagne was erg succesvol! Bezoekers van zowel stad als park reageerde positief op de komst van promotors. Ze vonden het goed dat de gemeente aandacht aan het onderwerp besteed. Meer dan de helft van de mensen bleek geïnteresseerd te zijn in een initiatief met buurtgenoten om de buitenruimte schoon te houden. De enthousiaste promotors wezen hen dan ook op de initiatieven die gemeente Eindhoven actief heeft ingezet om verduurzaming en een opgeruimde stad op de kaart te zetten.

Opvallers heeft een sterke reputatie opgebouwd op het gebied van campagnes rondom bewustwording en gedragsverandering. Kunnen wij jou hierbij helpen of ben je benieuwd naar meer spraakmakende concepten? Kijk dan op onze Field Marketing pagina.

zwerfafval campagne

Bewustwording

Opvallers heeft door de jaren heen een uitstekende reputatie opgebouwd op het gebied van campagnes rondom bewustwording en gedragsverandering. Zo hebben we tal van gemeenten en scholen verspreid door het hele land geholpen met een programma dat zwerfafval vermindert en afvalscheiding bevordert. Ook hebben we in samenwerking met Renewi meerdere unieke activatieconcepten ontwikkeld die op evenementen op ludieke wijze bijdragen aan een schoner terrein.